AB’den Rusya kararı! Yarım asırlık serüven son buluyor

Bazı Üye Devletlerin itirazlarına rağmen, Avrupa Birliği (AB), Rus gazından Gazlı Gazdan Gaz Yüzyıl Bağımlılığını sona erdirme hedefini arttırırken, ABD ve Katar enerji arzının güvenliğini sağlamak için Norveç ve Norveç’ten Norveç’ten Tüp Gaz ithalatı olmuştur.
AB Komisyonu Rusya’dan gaz ve petrol ithalatını kapatmayı amaçlayan bir yasa tasarısı hazırlarken, bu bağlamda Rus gazının kullanımının 1 Ocak 2028 sonunda öngörülmesi bekleniyor.
AA muhabiri tarafından derlenen bilgilere göre, 1964’te Sovyetler Birliği’nden Avrupa’ya taşınmaya başlayan ve Yamal-Avrupa, Kuzey Deresi ve Türkakm, AB, AB, AB, AB, Rus Makrah’ın sonuna geldi.
2021’de AB her yıl 413 milyar metreküp gaz tüketti. Bu dönemde, AB’ye 150 milyar metreküp gaz ihraç eden Rusya, savaş öncesi dönemde toplam AB gaz ithalatının yüzde 45’ine ulaştı.
Şubat 2022’den sonra, savaş başladığında, Moskova İdaresi için ilk ceza paketini başlatan AB, Rus gazının Avrupa’daki gaz depolama sistemlerine erişimini yasakladı. Eylül 2022’deki patlamanın ardından, Kuzey Akışı 1 ve 2 boru hatları aktif olarak düşerken, AB’de Rus gazının gaz boru hatları ile sevkiyatı ciddi yaralanmalar aldı.
1 Ocak 2025’te Ukrayna’dan gaz seferinin sona ermesiyle, AB yarım asırdan fazla süren gaz ithalatının kapatılmasına doğru bir adım ilerledi.
Tüp ve GNL için toplam gaz ithalatı 2021’de 336 milyar metreküp, 2022’de 333 milyar metreküp, 2023’te 289 milyar metreküp ve 2024’te 273 milyar metreküp idi. 2022 2024’te 42.9 milyar metreküp.
Bu yıl, Rusya’dan AB’ye GNL Gaz ve Tüp keşif gezisi toplam 36,5 milyar metreküp olmalıdır.
Rusya’nın AB gazındaki payı 2021’de yüzde 45’tir ve 2024’te % 19’a düşmüştür. Bu oran, bu yılın başında Ukrayna’dan gelen gazın sona ermesi ile yüzde 13’e kadar düşmelidir.
AB gaz piyasasında ABD ve Norveç etkisi arttı
Rusya’dan tüp gaz alımını yavaş yavaş azaltan AB, GNL terminalini ve savaş sonrası dönemde RI -magazifikasyon kapasitesini artırmak için ciddi yatırımlar yaptı.
AB, 2021’de 164.3 milyar metreküp toplam RI -magazasyon kapasitesini 2022’de 185.8 milyar metreküpe, 2023’te 213.2 milyar metreküp ve geçen yıl 235.1 milyar metreküp yükseltti. Sendika kapasitesi bu yıl 263.9 milyar metreküpe ulaşmalıdır.
Mayıs 2022’de yürürlüğe giren Repoweru programı çerçevesinde gaz kullanımını azaltmayı amaçlayan yıllık AB tüketimi, 2021’de 413 milyar metreküp ve 2023’te 356.4 milyar metreküpe düştü.
Gaz tüketimini sürekli olarak azaltmaya çalışan AB, AB enerji sepetinde azalırken, GNL bacağında kesilmiş Rus gazının boşluğu, ABD ve Katar, Norveç’i tüp gazının eteklerinde doldurdu.
Norveç’ten gelen gazın payı, 2021-2024 sürecinde yüzde 29,2’den yüzde 49,6’ya geçti. Amerika Birleşik Devletleri GNL aynı dönemde yüzde 20’den yüzde 45’e ulaştı.
Rus gazını Avrupa’ya taşıyan Kuzey Stream 1, Northern Stream 2 ve Patch-Avrupa yaması yaması ile Türkiye, Ukrayna’dan gaz seferinin kesilmesiyle Türkakim boru hattı ile tek geçiş rotası olarak öne çıkıyor.
AB, Rus gazını ithalat sepetinden çıkarmak istiyor
Haftanın başında, AB Komisyonu Rusya’dan gaz ve petrol ithalatını yavaş yavaş sona erdirecek bir yasa tasarısı hazırladı. Teklife göre, Rus tabanlı tüp gazı ve GNL Üye Devletlerde kullanımdan kaldırılacaktır.
İthalat yasağının bir parçası olarak, Rusya’dan gaz varsayımı, 1 Ocak 2026’da 17 Haziran 2025’ten önce imzalanan kısa vadeli sözleşmelerde yeni sözleşmeler ve ithalat ithalatıyla sona erecek. 17 Haziran 2026’ya kadar devam edecektir.
Buna ek olarak, uzun vadeli sözleşmeler bağlamında deniz kıyısı olmayan ülkeler tarafından yapılan tüp gazı teslimatlarına 2027 sonuna kadar izin verilecektir.
Bu nedenle, 1 Ocak 2028’de Rus AB gazı kullanımı aslında sona erecek.
İtirazlar “nitelikli çoğunluk” tarafından aşılacak
Tasarının yürürlüğe girmesi için AB Konseyi, AB Konseyi’ndeki Üye Devletlerin “nitelikli çoğunluğunu” onaylamalı ve Avrupa Parlamentosu da teklifi kabul etmelidir.
Macaristan ve Slovakya, enerji fiyatlarını artıracağı gerçeğine dayanarak Rus gazının alımını yasakladı. Bununla birlikte, konseyin bu nitelikli kararları nitelikli bir hüküm olarak alma yetkisi, nesnel ülkelerin veto hakkı olmadan süreci ilerletmelerini sağlar.
Bu, Macaristan ve Slovakya gibi muhalefet ülkelerini aşma girişimi olarak kabul edilir.