Güncel Haberler

TCMB’den “Ramazan Ayı ve Gıda Enflasyonu” analizi

Türkiye Cumhuriyeti (CBRT) Merkez Bankası (CBRT) uzman yardımcısı Muhammed Bahça ve Ekonomist asistanı Simin Bayraktar’ın Banka Merkez Blogunun merkez gününde yayınlanmıştır.

Analizde, 2025 yılında, gıda enflasyonunda detaylandırılmayan Şubat ve Mart aylarında Ramazan, gıda ve alkolik olmayan içeceklerde 1.53 puan ve 0.75 ve 1.09 puan yukarı doğru çizilmesinin altı çizilmiştir.

2003-2024 yılları için aylık enflasyon verilerini kullanarak, gıda ve alkolsüz içecekler için analiz dönüştürüldü ve Ramazan’ın gıda enflasyonu için eşyalar üzerinde farklı etkileri olduğu ilgisiz yiyecekler ortaya çıkmadı.

Analizde, Ramazan’ın gıda ve alkolsüz içeceklerde eşzamanlı olmayan içeceklerdeki eşzamanlı etkisine ek olarak, Ramazan’ın eşzamanlı ve gecikmiş etkilerine ek olarak, dönüştürülmüş aylık gıda enflasyonu üzerinde önemli bir etkisi yoktur.

Ramazan ayının fiyatları üzerindeki artışın, daha önceki çalışmalara ve sonuç alanındaki gözlemlere uygun olarak Ramazan ayının fiyatları üzerindeki artışın artmasının, esas olarak ilgisiz gıda ürünlerinden kaynaklanan analizde kaydedildiği analizinde:

“Ramazan’ın dönüşümlü gıda fiyatları üzerindeki etkisini daha ayrıntılı bir şekilde incelemek için, Tarım ve Tarım Bakanlığı Bakanlığı (TüFIS) verilerini kullanıyoruz. Gıda sektörü ve yerel pazarlarda önemli bir paya sahip olan zincir piyasaları içeren Tüfis, her bir ürün ve pazar için türev fiyatların takip etmesine izin veriyor.”

Öte yandan, analiz aynı zamanda Ramazan’daki ilgisiz gıda ürünlerinin aylık dinamiklerindeki farklılıkları göstermiştir.

Ramazan ayında Ramazan hızlanmadan önce başladı, bu nedenle analizde nispeten ılımlı, nispeten yatay dönemden önce ve sonra ay boyunca dürtülerin etkisi ifade edildi.

Analizde, yumurta fiyatlarındaki artış aydan itibaren artış ve -periyot sonrası dönemdeki düşüş, incelenen tüm ürünler, bu aydan kaynaklanan fiyatlardaki artışlar kalıcı olma eğilimindedir, aşağıdaki ifadeler sağlanmıştır:

“Hem modeli hem de yüksek frekanslı veriler, gıda ve alkolik olmayan içeceklerin ve ilgisiz gıda fiyatlarının analizi, Ramazan ayının etkili olduğunu ortaya koyuyor. 2025’te, Ramazan’ın düşüşünde sırasıyla 2025’te sağlanan katsayıları kullandığımız hesaplamalar, Monti ramad’ın hesaplanmasında, hesaplamada, hesaplamada, hesaplanmada, hesaplanmada, hesaplanır. Monti di Ramad, Monto di Ramad Monse’nin hesaplanmasında.

Ramazan ayındaki gıda fiyatları üzerindeki analizi, özellikle de ilişkisiz gıda tepesine baskı üzerinde mevcut ve ayrıntılı sonuçlar, Mart 2025’te bu bağlamda, gıda fiyatlarında gözlenen yüksek seviyeli artışlarda analizin, Ramazan’ın etkisinin vurgulandığını vurguladı.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu